Ung, ung mann.

april 6, 2011 § 4 kommentarer

Det er onsdag. Det nærmer seg helg. Jeg gleder meg til helg. Jeg skal sove hele helgen, og jeg skal iallfall ikke gå ut og drikke uante mengder øl og vin. Nemlig!

Helgen som var drakk jeg litt mye øl. Men øl er godt,  og øl fører ofte til gøyale situasjoner. Derfor drikker jeg for mye øl, om og om igjen. Hele tiden. Ølstudine.

Men som forrige helg, da. Jeg hadde egentlig vært på date. Men det var en heller dårlig date, så jeg forsvant avgårde med noen andre jeg kjenner som jeg plutselig traff på. Og det var mye, mye mer gøy. Vi gikk på et litt shabby sted og konsumerte enda litt mer øl. Og når man ikke betaler øl selv, men får, så mister man fort tellingen, og har egentlig ingen anelse om hvor stor mengde man faktisk har konsumert. Mye, mye, mye.

I den gjengen jeg havnet i, var det en kjekk ung mann. En ung, ung mann. En mann født helt på begynnelsen av nittitallet, altså, mens jeg er en litt eldre fossil fra midten av åttitallet. Men den unge, unge mannen prøvde å lyve på seg å være hele tre og tyve år gammel. Som om det var noe særlig imponerende. Jeg var fortsatt eldst, og det liker jeg overhodet ikke. Da føler jeg meg utgammel og rynkete, samme hvor irriterende kjekk denne unge, unge mannen var.

Den unge, unge mannen skulle absolutt følge meg hjem. Jeg spurte ham hvorfor i allverden han ville det, men han ville bare det, sa han. Jeg prøvde meg på alle mine diplomatiske måter å si at det kunne kanskje være en heller dårlig idé, men han insisterte på å følge meg hjem. Til slutt stoppet jeg opp, midt på Torgallmenningen…

«Det er ikke vits, lille venn, jeg har mensen!» sa jeg, lettere irritert. Sier man at man har mensen, pleier jo unge menn med forhåpninger om helgekos å fordufte som dugg for solen. Skulle man tro.

«Neihei!» sa han, «du er jo sur nok!»

Ikke sur nok. Så har man hørt det også! Men det er bra det, er det ikke? Å ikke være sur nok?

(Den unge, unge mannen sov forresten på sofaen min den natten. Det viser seg at unge, unge menn ikke holder seg våkne like lenge som voksne studiner.)

Tagged: , , , , , , ,

§ 4 Responses to Ung, ung mann.

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Ung, ung mann. at Sukkerspinneriet.

meta

